CUROSENSE KÖP- & ANVÄNDARVILLKOR


Dessa villkor gäller fr.o.m. 2022-11-03 och tills vidare.


1 Omfattning

1.1 Dessa villkor (”Användarvillkoren”) ska gälla alla beställningar som skickas in eller kommer att skickas in av Kunden för produkter och tjänster som Kunden erbjuds via www.curosense.se (”Webbplatsen”). Alla produkter och tjänster via Webbplatsen erbjuds av Curosense AB, org. nr. 559298–2374 (nedan kallat ”Curosense”).

1.2 Produkter och tjänster som erbjuds på eller via Webbplatsen är avsedda för vuxna och om Kunden är under 18 år, garanterar Kunden att ens förälder, förmyndare eller en annan ansvarig vuxen på förhand har gett Kunden tillåtelse att göra inköp på Webbplatsen.

1.3 Observera att Användarvillkoren syftar till att ange de villkor som gäller beställningar via Webbplatsen och vad som styr användningen av produkter och tjänster som Kunden erbjuds av Curosense. Kunden ska också observera att Curosense är personuppgifts-ansvarig för den behandling av personuppgifter som behövs för att vi ska kunna tillhandahålla Kundens tjänster enligt Användarvillkoren. Kunden kan läsa mer om hur vi behandlar Kundens personuppgifter på: www.curosense.se/personuppgifter.

2 Beställningar, priser och frakt

2.1 Alla beställningar som skickas in av Kunden måste godkännas av Curosense. Ett avtal mellan Kunden och Curosense är genomfört först när Curosense godkänt beställningen och kan endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige.

2.2 Alla beställningar är beroende av produkternas tillgänglighet, vilket framgår på Webbplatsen och Curosense förbehåller sig rätten att helt eller delvis avvisa beställningar.

2.3 De priser som ska tillämpas är de som anges på Webbplatsen och för det datum beställningen görs. Curosense förbehåller sig rätten att ändra priserna när som helst, men en sådan ändring ska inte påverka beställningar som gjorts före ändringsdatumet. Alla priser är inklusive moms (mervärdesskatt).

2.4 Vid köp av produkter på www.curosense.se gäller fraktkostnad enligt rådande prislista. Fraktkostnaden framgår tydligt innan betalning sker.

 

 

3 Orderprocess

3.1 När Kunden vill genomföra ett köp hos oss väljer Kunden produkten, lägger till den i varukorgen och därefter väljs antal för den produkt Kunden vill köpa.

3.2 I kassan kan kunden sedan slutföra beställningen genom att välja betalningsmetod, fylla i nödvändiga uppgifter samt godkänna Användarvillkoren.

3.3 När ordern har placerats kommer kunden få ett e-postmeddelande som bekräftar ordern och betalningen.

4 Leverans

4.1 Våra normala leveranstider är 1–3 arbetsdagar. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat Kunden om längre leveranstid) ska Kunden kontakta oss på support@curosense.se.

4.2 Vi levererar normalt direkt hem i brevlådan. Om försändelsen inte skulle få plats i brevlådeinkastet sker leverans till närmaste utlämningsställe och mottagaren aviseras digitalt.

4.3 Om produkten går förlorad eller om Kunden märker att objektet har skadats under transporten, ska Kunden omedelbart rapportera det till Curosense via vår kundsupport på e-postadressen support@curosense.se.

5 Betalningsmetoder

5.1 Curosense använder Klarna för att hantera betalningar. När Kunden beställer produkter av oss erbjuder vi de olika betalningsmetoder som finns tillgängliga via Klarna. Curosense hanterar inte själv några bank- eller kreditkortsnummer. Klarna erbjuder köp med kort, mot faktura och delbetalning för privatpersoner och företag.

När Kunden godkänner Användarvillkoren och betalar med Klarna, godkänner Kunden även villkoren från Klarna AB. 

Kundens betalning hanteras med säker kryptering och enligt strikt banknorm. Kundens kortuppgifter skickas direkt till banken och kan inte läsas eller hämtas av någon annan än Kundens bank. Vid betalning med bank- eller kreditkort börjar Användarvillkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. I händelse av att ingen betalning mottagits efter att Kunden skickat sin beställning, kan beställningen automatiskt komma att hävas av Curosense.

 

 

6 Abonnemang, avtal, bindningstid

6.1 Curosense erbjuder produkter (vilka omfattar hårdvara och tillhörande utrustning), som ett månadsabonnemang. Till våra produkter ingår oftast även en gratis mobilapp.

6.2. Avtalet tecknas antingen med en bindningstid om en (1) månad (även kallad utan bindningstid) eller med en längre bindningstid vars längd bestäms av vid tiden gällande erbjudande och löper därefter tills vidare. Avtalet träder i kraft genom att ett köps görs där kunden godkänner Användarvillkoren på Webbplatsen vid köptillfället och att Curosense därmed godkänner beställningen.

6.3 Månadsavgiften betalas i förskott och betalperioden är månadsvis fr.o.m. inköpsdatum.

6.4 Uppsägning av avtalet kan göras av kunden när som helst, men avslutas först när bindningstiden löpt ut. Efter uppsägningen löper avtalet tills bindningstiden upphör. Avtalet med Curosense sägs upp endast genom att kunden skickar e-post till support@curosense.se. Uppsägningen av avtalet träder i kraft nästkommande arbetsdag. Curosense bekräftar uppsägelsen till kunden.

6.5 Uppsägning av avtalet efter att bindningstiden löpt ut kan göras av kunden när som helst och avtalet löper då vidare tills innevarande betalningsperiod löper ut. Avtalet sägs upp genom att kunden skickar e-post till support@curosense.se. Uppsägningen av avtalet träder i kraft nästkommande arbetsdag. Curosense bekräftar uppsägelsen till kunden.

6.6 Utrustningen är under hela avtalstiden Curosense egendom och får inte överlåtas, upplåtas eller pantsättas. Vid uppsägning av avtalet, efter att bindningstiden löpt ut oavsett bindningstid, ska produkten (hårdvara och tillhörande utrustning) omedelbart återsändas till Curosense. Om detta inte genomförs inom två (2) månader fr.o.m. tidpunkt för uppsägningen, äger Curosense rätt att debitera kunden en engångssumma motsvarande tolv (12) månadsavgifter.

6.7 Vid förfallen månadsavgift kommer Curosense att skicka en påminnelse till kunden. Vid dröjsmål i mer än 30 dagar har Curosense rätt att säga upp och avsluta avtalet och därmed tjänsten med omedelbar verkan samt äger rätt att debitera kunden en engångssumma motsvarande tolv (12) månadsavgifter.

7 Aktivering av produkter

7.1 För att aktivera produkter efter beställning behöver kunden följa anvisningarna från Curosense som antingen medföljer produkten eller i det meddelande via e-post som skickas ut till kunden efter beställningen.

8 Ångerrätt och returer

8.1 Vid köp av en produkt på vår webbplats har Kunden en lagstiftad fjorton (14) dagars ångerrätt med full återbetalning, som gäller från det att Kunden har tagit emot en vara som Kunden har beställt.

8.2 Kunden måste meddela att man ångrar sig. Meddelandet ska skickas till Curosense på support@curosense.se. I meddelandet ska Kundens namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Kunden ansvarar själv för att den returnerade produkten (hårdvara och tillhörande utrustning som medföljde vid den ursprungliga leveransen) ankommer utan skador och i ursprunglig förpackning.

8.3. Den returnerade produkten måste vara oanvänd och fortfarande i samma nyskick som när den mottogs. Kunden har rätt att undersöka all hårdvara och tillhörande utrustning, men inte använda eller hantera den på ett sätt som skadar eller förändrar dess skick. Skulle hårdvara och/eller tillhörande utrustning vara skadad eller dess skick ha försämrats kan avdrag på ersättningen komma att ske. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad hårdvara.

9 Reklamation och klagomål

9.1 Vi besiktigar produkten (hårdvara och tillhörande utrustning) innan den skickas till Kunden. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Kunden måste dock alltid kontakta oss för ett godkännande innan Kunden returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

9.2 Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till support@curosense.se där Kunden anger sitt namn, sin adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi Kunden för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

9.3 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.

10 Garantier

10.1 Utöver lagstadgad reklamationsrätt lämnar Curosense en arton (18) månaders lång garanti för hårdvara. Garantin omfattar inte fel som orsakats av olyckor eller liknande incidenter, skador, fuktskador, misskötsel, onormal användning, felaktig service eller andra omständigheter som användaren ansvarar för.

10.2 Om Curosense inte levererar enligt överenskommelse eller om den levererade produkten inte är den Kunden beställt, eller om den är felaktig eller skadad, eller i händelse av inkorrekt antal, kan Curosense:
– reparera felaktig produkt eller företa ny leverans av ej levererad produkt; eller
– ersätta felaktig eller skadad produkt med ny; eller
– återbetala summan Kunden eventuellt betalat för produkten

10.3 Vill Kunden hävda garanti måste Kunden kontakta Curosense på support@curosense.se inom tjugofyra (24) månader från det att Kunden beställt produkten. Produkten måste returneras till Curosense till den adress som tillhandahålls av Curosense så snart som möjligt efter det att Kunden har kontaktat Curosense, tillsammans med en förklaring av felet.

11 Ansvarsbegränsning

11.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av hårdvara.

11.2 Kunden erkänner och förstår att vår produkt omfattar ett övervakningssystem som är beroende av mobiloperatörens funktionalitet för mobiltjänster, mobilnät, GPS-anslutning till kundens mobiltelefon och inser att Curosense inte har någon kontroll över, eller är ansvarig för, sådan funktionalitet eller anslutning. Specifikt är produkten beroende av mobiloperatörens täckning samt OS-version på kundens mobiltelefon (”Smartphone” – iPhone eller Android). Curosense har ingen kontroll över GPS-satelliter, mobiloperatörens täckning eller kundens mobiltelefon.

11.3 Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

12 Produktinformation

12.1 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkten. Vi garanterar inte att bilderna på denna webbplats återger produktens exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkten så korrekt som möjligt.

13 Kontaktinformation

13.1 Alla frågor, klagomål eller annan kommunikation som rör dessa villkor ska skickas in skriftligen till Curosense via e-post på följande e-postadress: support@curosense.se.

 

 

14 Diverse bestämmelser

14.1 Eventuella bestämmelser i Användarvillkoren som är förbjudna eller som inte kan verkställas i en jurisdiktion ska i en sådan jurisdiktion inte gälla utifrån omfattningen för sådant förbud eller overkställbarhet och detta ska inte påverka de återstående bestämmelserna i Användarvillkoren. En sådan förbjuden eller overkställbar bestämmelse ska tolkas så nära som juridiskt möjligt till bestämmelsens ursprungliga lydelse och syfte. Eventuella förbud eller avsaknad i en jurisdiktion ska inte göra bestämmelsen förbjuden eller overkställbar i andra jurisdiktioner.

15 Tillämplig lag

15.1 Dessa villkor regleras av lagarna i Sverige och ska därför exklusivt tolkas, verkställas och avbrytas enligt svensk lagstiftning och eventuella tvister till följd av dem ska lösas exklusivt i svensk domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

Eventuell tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN, www.arn.se) vars beslut är en rekommendation till hur tvisten bör lösas.

Om kunden har frågor rörande dessa villkor ska kunden kontakta Curosense via e-post på följande e-postadress: support@curosense.se.